Friday, December 4, 2009

TUGASAN 2 : PERBANDINGAN JURNAL

PERBANDINGAN ANTARA JURNAL


Jurnal 1

Jurnal 2

Jurnal 3

Academic Achievement, Pupil Participation And Integration Of Group Work Skills In Secondary Schools Classrooms In Trinidad And Barbados

When Do They Choose The Reading Center? Promoting Leteracy In A Kindergarden Classroom

Using Student Interviews To Guide Classroom Instruction: An Action Research Project

Anthony Layne, Vena Jules, Peter Kutrick, Clarissa Layne

Susan K. Green, Clair Britt And Patsy Parker

Larry Buschman

PERBANDINGAN MASALAH YANG DIKAJI

Pencapaian pelajar rendah dalam akademik dan motivasi

Kanak-kanak di tadika tidak berminat untuk ke pusat bacaan

Kanak-kanak sukar menyelesaikan masalah dalam matapelajaran matematik. Guru juga sukar untuk mengajar matapelajaran ini kerana mereka kurang pengetahuan tentang tahap kefahaman kanak-kanak tentang matematik dan saiz kelas yang besar juga turut menyukarkan lagi proses pengajaran.

PERBANDINGAN DARI SEGI PROSEDUR KAJIAN TINDAKAN

a) Mengambil

masa 8 bulan

b) Kajian dijalankan dalam beberapa peringkat

Kajian ini dijalankan dengan menjalankan 3 intervensi, setiap hari satu intervensi dijalankan. Pada hari keempat intervensi yang pertama dijalankan semula. Aktiviti intervensi ini dijalankan selama 13 minggu berturut-turut. 3 intervensi yang dijalankan ialah:-

i) "Read to" day di mana guru akan memperkenalkan sebuah buku kepada pelajar dan membacakannya di pusat bacaan pada waktu rehat

ii) "On tables" day, guru meletakkan beberapa buah buku di atas meja pada awal pagi dan memerhatikan tingkah laku pelajar sepanjang hari tersebut

iii) "In centers" day, guru meletakkan buku-buku yang digunakan pada hari kedua di bilik bacaan dan memerhatikan tingkah laku pelajar sepanjang hari tersebut

a) Pengkaji menemubual kanak-kanak secara individu manakala kanak-kanak yang lain akan menyertai aktiviti lain


b) Semasa temubual

dijalankan, pengkaji

menggunakan pelbagai jenis

soalan dan contoh serta klu

bagi memberikan semangat

kepada kanak-kanak untuk

lebih berfikir


c) Pengkaji

merakamkan setiap

temubual yang

dijalankan


d) Pengkaji

menjalankan dua

set temubual, satu

pada

musim luruh dan satu

lagi

pada musim bunga


e) Pengkaji berkongsi

dapatan

daripada semua

temubual

dan menerangkan

kesan

temubual tersebut

kepada

pengajaran di dalam

kelas

No comments:

Post a Comment