5. BAGAIMANA GURU MELAKUKAN KAJIAN TINDAKAN? DAPATKAN MODEL REKA
BENTUK KAJIAN TINDAKAN/PROSEDUR/PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN
DATA
Proses analisis data secara konstruktif adalah seperti di bawah:-
a) membaca data
b) memilih data
c) memaparkan data
d) mentafsir data dan membuat kesimpulan
Proses analisis data secara kritikal :-
a) memeriksa kesahihan setiap penemuan
b) mencari bukti yang berlawanan dengan penemuan
1. ANALISIS DATA SECARA KONSTRUKTIF
a) membuat rumusan data
b) pengekodan data induktif
c) kuantitatif data
d) menulis nota teori
e) penaksiran
2. ANALISIS DATA SECARA KRITIKAL
a) menguji penemuan
b) pengesahan komunikatif
3. ANALISIS DATA SECARA KOMPLEKS
a) analisis corak (pattern analysis)
Analisis ini dijalankan mengikut 5 peringkat iaitu:-
Analisis dilema ini merupakan satu situasi di mana seseorang itu perlu memilih satu daripada pilihan yang ada. Analisis ini melalui 3 peringkat iaitu:-
BENTUK KAJIAN TINDAKAN/PROSEDUR/PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN
DATA
Proses analisis data secara konstruktif adalah seperti di bawah:-
a) membaca data
b) memilih data
c) memaparkan data
d) mentafsir data dan membuat kesimpulan
Proses analisis data secara kritikal :-
a) memeriksa kesahihan setiap penemuan
b) mencari bukti yang berlawanan dengan penemuan
1. ANALISIS DATA SECARA KONSTRUKTIF
a) membuat rumusan data
b) pengekodan data induktif
c) kuantitatif data
d) menulis nota teori
e) penaksiran
2. ANALISIS DATA SECARA KRITIKAL
a) menguji penemuan
b) pengesahan komunikatif
3. ANALISIS DATA SECARA KOMPLEKS
a) analisis corak (pattern analysis)
Analisis ini dijalankan mengikut 5 peringkat iaitu:-
- Mengenal pasti pattern
- Pengaruh pattern tersebut
- Kesan daripada pattern tersebut
- Hubungan antara pattern dan tujuan pengkaji
- Mengambil tindakan yang baru
Analisis dilema ini merupakan satu situasi di mana seseorang itu perlu memilih satu daripada pilihan yang ada. Analisis ini melalui 3 peringkat iaitu:-
- Mencari dilema
- Mengkaji dan menerokai dilema tersebut
- Bekerja dengan dilema tersebut
- Menilai pendapat minoriti
- Mengurangkan tekanan
- Membolehkan perbincangan
No comments:
Post a Comment