Friday, November 13, 2009

TUGASAN 2 : ULASAN JURNAL

JURNAL 2

TAJUK: WHEN DO THEY CHOOSE THE READING CENTER? PROMOTING LETERACY IN A KINDERGARDEN CLASSROOM

PENULIS: SUSAN K. GREEN, CLAIR BRITT AND PATSY PARKER

SUMBER: HW Wilson

1. Contoh kajian tindakan yang dilakukan oleh penulis
Kajian tindakan ini menyelidik tentang bagaimana untuk menggalakkan kanak-kanak untuk melawat pusat bacaan di sebuah tadika. Tiga intervensi mengikut hari telah digunakan iaitu:-
  1. "Read to" day iaitu guru memberitahu dan membacakan kepada kanak-kanak
  2. "On tables" day iaitu guru meletakkan beberapa buah buku di atas meja
  3. "In centers" day iaitu guru meletakkan buku-buku di pusat bacaan
Kajian menunjukkan lebih ramai kanak-kanak berminat untuk ke pusat bacaan tanpa dipaksa.

2. Pernyataan masalah
Kanak-kanak di tadika tidak berminat untuk ke pusat bacaan

3. Sampel dan setting kajian
1. 21 orang kanak-kanak kelas tadika
2. Di tadika

4. Prosedur atau metodologi
Kajian ini dijalankan dengan menjalankan 3 intervensi, setiap hari satu intervensi dijalankan. Pada hari keempat intervensi yang pertama dijalankan semula. Aktiviti intervensi ini dijalankan selama 13 minggu berturut-turut. 3 intervensi yang dijalankan ialah:-

i) "Read to" day di mana guru akan memperkenalkan sebuah buku kepada pelajar dan membacakannya di pusat bacaan pada waktu rehat

ii) "On tables" day, guru meletakkan beberapa buah buku di atas meja pada awal pagi dan memerhatikan tingkah laku pelajar sepanjang hari tersebut

iii) "In centers" day, guru meletakkan buku-buku yang digunakan pada hari kedua di bilik bacaan dan memerhatikan tingkah laku pelajar sepanjang hari tersebut

5. Cara mengumpul dan menganalisis data kajian
Pengkaji mengumpul data dan menganalisis data kajian dengan melakukan pemerhatian terhadap aktiviti pelajar semasa intervensi dijalankan, mencatatkan penggunaan buku oleh pelajar dan mencatatkan kehadiran pelajar ke pusat bacaan.
*kajian menunjukkan peningkatan bilangan pelajar ke pusat bacaan
*minat pelajar juga semakin meningkat untuk membaca

6. Paparan dapatan kajian
Dapatan kajian dipaparkan dalam bentuk jadual

No comments:

Post a Comment