Sunday, November 22, 2009

Aktiviti 6 : Tugasan 4 – Kekuatan Mini Kajian Tindakan

Tajuk mini kajian tindakan kami adalah integrasi permainan dadu ajaib bersama soalan interaktif bagi subjek perdagangan.

  • Dari segi subjek perdagangan, kekuatan subjek ini adalah ia merupakan salah satu subjek yang memberikan pendedahan kepada pelajar berkaitan aktiviti jual beli, dunia perdagangan, perniagaan dan perkaitannya kepada ekonomi mikro (individu) dan makro (keseluruhan).
  • Selain itu, kekuatan subjek ini adalah apabila ia dikaitkan dengan pendedahan kepada pelajar secara langsung. Misalnya mengadakan hari kantin sekolah yang mana pelajar sendiri merancang apa yang ingin mereka jual pada hari tersebut. Lawatan ke premis perniagaan juga dalah salah satu pendedahan secara langsung kepada pelajar apa itu perdagangan dalam kehidupan seharian kita.
  • Bahan maujud bagi subjek perdagangan juga mudah diperolehi misalnya penggunaan wang, barang (runcit, permainan dsb) dan bahan maujud berbentuk permainan. Antara bahan maujud berbentuk permainan adalah monopoli, saidina, roda impian dan permainan dam perniagaan.

Berdasarkan tajuk ini, kekuatan pengajaran subjek perdagangan dari aspek ;


  1. Pengalaman/refleksi secara individu :
  • Berdasarkan pengalaman saya semasa waktu sekolah dahulu, kaedah pengajaran 1 hala yang mana guru mengusai/dominan di dalam kelas. Kaedah pengajaran ini melibatkan aktiviti seperti menyalin nota dari papan hitam, guru memberi penerangan ringkas dan kemudian pelajar perlu membuat latihan yang terdapat dalam buku teks. Latihan tersebut merupakan kerja rumah. Esoknya bagi mata pelajaran yang sama, pelajar perlu menghantar latihan dan guru memulakan topik baru. Kelemahan wujud apabila soalan yang tidak difahami pelajar tidak diperbincangkan oleh guru lagi. Perbincangan hanya akan dilakukan ketika peperiksaan sebenar hampir tiba.
  • Maka, dalam hal ini, saya mendapati kekuatan kaedah pengajaran yang kumpulan kami adakan adalah menjalankan perbincangan serentak semasa P&P subjek berkenaan. Ini dilakukan melalui penggunaan soalan interaktif yang kami ajukan pada pelajar selepas penerangan guru. Maka disini saya mendapati, tahap kefahan pelajar akan dapat dinilai jika ia tidak menjawab soalan dengan tepat. Maka guru perlu menerangkan sekali lagi supaya pelajar lebih jelas dengan topik berkenaan.
  1. Pengalaman/refleksi dalam pasukan ;

Hasil dari perbincangan antara ahli kumpulan, kami mendapati bahawa pengalaman P&P yang kami lalui di sekolah dahulu adalah hampir sama. Guru menggunakan pendekatan P&P 1 hala. Ia melibatkan aktiviti salin nota, penerangan guru yang menggunakan pendekatan syarahan (pelajar tidak berpeluang bertanya apa yang mereka tidak faham) dan membuat latihan (kerja rumah atau siapkan pada waktu kelas). Pada hari berikutnya untuk subjek yang sama, guru memulangkan buku latihan kami dan memulakan topik baru. Maka disini dapat dikatakan kelemahan yang ketara wujud apabila guru hanya memikirkan untuk menghabiskan silibus pengajaran dan mengambil ringan tahap kefahaman pelajar. Pendekatan ini boleh membunuh minat pelajar untuk meminati subjek perdagangan. Hal ini kerana, jika dari awal mereka telah mengalami kekeliruan objektif /kepentingan subjek perdagagan ini, mereka akan hilang minat untuk terus belajar subjek berkenaan.

Maka melalui pendekatan intergrasi permainan dan latihan menjawab soalan yang kami lakukan di dalam waktu P&P perdagangan diharap dapat meningkatkan minat pelajar terhadap subjek ini. Kami menggabungkan 2 kaedah/peringkat P&P dalam satu masa.

i) Kaedah kuliah & soal jawab antara guru dan murid berkaitan topik yang diajar.

ii) Aktiviti perbincangan dalam kumpulan, permaianan dadu ajaib dan ujian kefahaman pelajar melalui soalan intraktif.

Kami turut menerapkan konsep ganjaran & dendaan dalam kaedah pengajaran kami ini. Markah akan dikira berdasarkan bilangan dadu yang diperolehi pelajar. Konsep ganjaran digunakan apabila pelajar menjawab soalan yang diberi dengan tepat, maka markah kumpulan akan diberi berdasarkan nombor pada balingan dadu yang dilakukan oleh kumpulan terbabit. Konsep dendaan pula diberi jika pelajar gagal menjawab soalan interaktif dengan tepat. Markah kumpulan akan ditolak berdasarkan nombor pada balingan dadu yang mereka perolehi.

  1. Pengalaman dari pasukan lain ;

Menyatakan bahawa kaedah lama yang digunakan oleh guru berdasarkan pengalaman mereka menyatakan bahawa kaedah guru semasa mengajar subjek dahulu adalah guru tidak menggunakan sebarang ABM untuk meningkatkan kefahaman murid. Selain itu terdapat banyak fakta dalam subjek ini tetapi guru tidak menunjukkan cara-cara untuk meningkatkan ingatan murid.

Hasil dari temuramah yang kami lakukan berkaitan pandangan cara dan pendekatan P&P subjek perdagangan yang dijalankan, ternyata kaedah permainan tersebut adalah merupakan satu pendekatan yang wajar dijalankan. Mereka berpendapat bahawa kami telah melakukan transformasi dari aspek membuat latihan. Jika dulu, guru hanya member latihan melalui buku kerja atau buku teks yang perlu dijawab oleh murid dalam buku latihan masing-masing. Menurut kumpulan lain lagi, kaedah tranfomasi yang kami jalankan adalah apabila mengaplikasikan kemudahan ict dalam aktiviti P&P dalam kelas.

  1. Berdasarkan Literature-Review
Kami mendapati pendekatan yang kami gunakan telah banyak digunakan dalam kajian
tindakan pengkaji lain. Berdasarkan buku-buku dan jurnal-jurnal kajian tindakan yang
telah
kami baca, kami mendapati konsep seperti ganjaran dan dendaan, perbincangan
kumpulan permainan adalah antara teknik kretif yang diperknalkan untuk mewujudkan P&P

menarik di dalam kelas. Malah, kebanyakan kajian juga ada menyatakan bahawa kaedah

pembelajaran 1 hala dan berunsurkan teacher canted perlu diminimumkan penggunaanya
di dalam kelas. Penglibatan murid perlu diperbanyakkan untuk menggalakkan
percambahan minda dan minat mereka terhadap ilmu pelajaran yang diperolehi di dalam
kelas.

Malah, kebanyakan kajian juga ada menyatakan bahawa kaedah pembelajaran 1 hala dan
berunsurkan teacher canted perlu diminimumkan penggunaanya di dalam kelas.
Penglibatan murid perlu diperbanyakkan untuk menggalakkan percambahan minda dan
minat mereka terhadap ilmu pelajaran yang diperolehi di dalam kelas (Peters, 1991).


Disediakan oleh:
Nazratul Hanim, Siti Amirah & Sahirah

No comments:

Post a Comment